Fa ja mig any que es va aprovar el Reial Decret Llei 16/2022, per a la millora de les condicions de treball i de Seguretat Social de les persones treballadores al servei de la llar. Aquest era el termini que aquest Reial Decret Llei va establir perquè el Govern aprovés el desplegament reglamentari de la disposició addicional divuitena de la Llei 31/1995, és a dir, per detallar com s'haurà de realitzar la prevenció de riscos per a aquest col·lectiu tan específic.

Aquest reglament havia d'aclarir qüestions fonamentals, com ara si serà obligatori que el titular del domicili contracti un servei de prevenció (almenys en salut laboral, si se li permet adoptar la modalitat propi empresari, etc). Fins i tot des de l'INSST encara només existeix la publicació de bones pràctiques, on s'indica la necessitat d'informar els empleats de la llar dels seus riscos, però sota el prisma de quan aquest col·lectiu no estava inclòs en la Llei de Prevenció.

A efectes legals, des del 9 de setembre, vol dir que si l'empleada s'accidenta a la llar, i es demostra que faltaven mesures de seguretat, es podrà perseguir l'ocupador per les vies habituals.

És per això que això l'ocupador hauria de cobrir, almenys, les obligacions que la Llei imposa, com ara la formació en els riscos (art. 19), realitzar una avaluació de riscos (per detallar, per exemple, quins productes químics perillosos es fan servir, i si les mesures preventives són adequades), i deixar registre legal que se li han proporcionat equips de protecció adequats (col·lectius,  com escales, i individuals, com guants). Així el titular del domicili s' assegurarà que no tindrà cap disgust greu, en cas d' accident.

Tot això pot realitzar-se online, fàcilment. Comptem amb la solució per a ideal per realitzar-lo: Comandsign
Rafael de la Fuente
Autor

Rafael de la Fuente

CEO de Ergasia Seguretat