Ja ha finalitzat el procés de venda de les societats de prevenció, que, recordem, eren els serveis de prevenció en els que el propietari únic era la mútua d'accidents de treball de la qual van derivar en el seu moment. Un cop transcorreguts els terminis màxims establerts en la Llei 31/2014, ja es coneixen tots els detalls de cada venda. Això permet que, per fi, totes les empreses que actuen com a serveis de prevenció acreditats, puguin competir en igualtat de condicions, ja que des de l'any 1998 les mútues d'accidents van permetre estalviar costos als seus serveis de prevenció, pagant o donant de manera gratuïta alguns dels serveis interns. Cal recordar que les mútues són entitats col·laboradores de la Seguretat Social que gestionen diners públics, de manera que aquesta subvenció dels costos dels seus serveis de prevenció es realitzava amb els impostos de tots. Ara les societats de prevenció, un cop completada la seva venda (del 100% de les accions en tots els casos), ja no tenen cap vinculació amb la seva mútua d'accidents. Les empreses usuàries habitualment confonen la seva mútua amb el seu servei de prevenció, fruit que durant molts anys les dues activitats s'exercien des de la pròpia mútua. Però ara ja han de diferenciar clarament entre tots dos serveis, en no tenir cap tipus de vincle entre ells. Una empresa pot canviar de servei de prevenció sense haver de canviar de mútua.

Les societats de prevenció han estat adquirides per diferents inversors privats. El resultat ha estat que, en general, els nous propietaris són empreses d'inversió de capital risc, sense cap vinculació anterior amb els serveis de prevenció. Aquest és el cas dels majors operadors: Fremap, Unipresalud, MC Prevenció i Fraternitat, que han estat adquirits per CVC Partners, i que fins i tot l'agència Reuters ha publicat la notícia que ja està buscant nou comprador (notícia publicada a El Economista el 13 abril 2015), pel que sembla que el seu únic objectiu és el d'obtenir un benefici ràpid. Situacions similars es produeixen en ASPY (antiga Asepeyo), comprada majoritàriament per Pablo Garriga, soci de la firma d'inversió Capital Value). Poques societats de prevenció han estat adquirides per personal pertanyent al sector, destacant el cas de Cualtis, ex Ibermutuamur, que ha estat comprada pel seu propi personal, la qual cosa és mereixedor del nostre respecte per l'interès que demostren que el nou servei serà gestionat amb l'interès de mantenir la qualitat de servei cap als seus clients. Llàstima que el seu cas sigui gairebé únic, perquè el sector de la prevenció de riscos laborals necessita guanyar prestigi, i això només es pot aconseguir si desapareixen els oportunistes que puguin anteposar el negoci ràpid a la cobertura necessària que qualsevol client necessita en matèria de prevenció. Per sort, el temps sempre acaba col·locant a tots al seu lloc, i en qüestió de serveis a empreses, el temps sempre ha jugat a favor de la qualitat i l'eficàcia.